„ТикТок“ създава зависимост за 35 минути

13 октомври, 2025
1 min read

Алгоритъмът на TikTok създава безкраен поток от хиперпотребителско съдържание, което задържа вниманието на хората и често води до зависимост. Независимо изследване на The Washington Post проследи развитието на тази зависимост – от първия ден на използване до шест месеца по-късно. Заключението е ясно: изтрийте приложението.

„ТикТок“ е огромен, фрагментиран и непрозрачен. Със своите над 1,5 милиарда активни потребители по света, той поддържа пристрастяване към почти безкраен поток от видеа, като се знае малко за системата, която стои зад това.

Вътрешни документи на компанията-майка ByteDance, публикувани по време на съдебен процес, показват, че „ТикТок“ е изчислил, че са необходими само 260 видеа – или прелистване за 35 минути – за да се създаде траен навик за използване на приложението.

„Вашингтон пост“ провежда задълбочено шестмесечно проучване с 1100 реални потребители през 2024 г., създавайки база данни от приблизително 15 милиона видеа. Фокусът е бил върху три ключови показателя: време, прекарано в гледане; брой отваряния на приложението; и скорост на преминаване към ново съдържание.

Резултатите са тревожни:

  • След само една седмица: Времето, което начинаещите потребители прекарват в приложението, се увеличава от 32 на 45 минути. Те също така отварят „ТикТок“ по-често.
  • След един месец: Средното време достига 54 минути. Потребителите започват да сменят съдържанието още по-бързо.
  • След пет месеца: Начинаещите вече прекарват средно 70 минути дневно в „ТикТок“ – двойно повече от началото на експеримента. Те отварят приложението до 8 пъти дневно, а по-активните потребители достигат до четири часа и 20 отваряния.

И двете групи потребители с течение на времето започват по-бързо да прелистват видеата, което е ясен знак за търсене на следващата доза стимули.

Алгоритъмът се учи да ви обсебва

Разследването отбелязва и промяна в съдържанието. В началото на експеримента, видеата са предимно музикални. С течение на времето обаче алгоритъмът разширява спектъра, за да предложи по-персонализиран набор от клипове, който най-добре задържа вниманието на конкретния потребител.

Като първа стъпка за борба със зависимостта се препоръчва контрол и управление на времето, прекарано в „ТикТок“. Вторият и най-категоричен съвет на авторите на разследването е: изтрийте приложението.

Въпреки опитите за налагане на по-голям контрол от страна на американските инвеститори върху платформата, алгоритъмът на „ТикТок“ остава собственост на китайската компания ByteDance. Нейни представители заявяват, че алгоритъмът ще бъде „преобучен“ и адаптиран спрямо навиците и интересите на американските потребители.