Американският президент през последните месеци спечели немалка сума пари, докато неговите правни екипи преследваха онези, които го изключиха от своите платформи след безредиците в Капитолия на 6 януари 2021 г. 25 милиона долара от Meta, 10 милиона долара от X, а сега 25 милиона долара от YouTube. Лоялността е платена и подпечатана – вече могат отново да бъдат „приятели“.
Следователите на Тръмп възприемат неговите съдебни и извънсъдебни победи над платформите, които го блокираха, като триумф на свободата на словото и справедлив завършек след години на нечестно отношение.
Други обаче виждат в това обичаен корпоративен инстинкт за оцеляване и управление на щети. Когато политическите тектонични пластове се разместват, компаниите по дефиниция са готови да платят за бизнес спокойствие, ако по-рано са застанали на „грешната страна“.
Последната сделка за „доброволно обезщетение“ е с YouTube.
През януари 2021 г. Доналд Тръмп получи червен картон за канала си заради нарушаване правилата на платформата – санкция, която може да сполети всеки, който е натиснал полето „Приемам условията за ползване“.
До 8 януари Meta и Twitter вече бяха спрели профила му, позовавайки се на „обществената безопасност“. Няколко дни YouTube остана да виси, но на 13 януари и те решиха да го забранят.
Каква точно беше природата на нарушението му? Не е известно. Не е ясно и кое конкретно видео е предизвикало санкцията. Акаунтът просто беше замразен и не беше отворен отново.
Адвокатите на Тръмп изградиха стратегията си върху аргумента, че той не е обикновен потребител: социалните медии са своеобразен „обществен площад“, на който известен политически актьор има право да говори. Те намекнаха, че компаниите действат координирано и че с колективното му блокиране налагат „политическа дискриминация“.
Защо изобщо Тръмп беше елиминиран? Защото светът изглеждаше подреден, а Тръмп – обречен на политическа гибел.
Компаниите прецениха, че той е изчерпана политическа сила. Но завръщането му в Белия дом обърка сметките: изведнъж големите технологични компании започнаха да се страхуват, че може да бъдат принудени от съда да предадат вътрешните си комуникации по случая.
Освен това от изблиците на Тръмп срещу тях лесно се правят заглавия, което означава, че месеци наред могат да останат в нежелания обществен фокус.
А това е загуба на пари. Много пари. Дори лек бойкот от страна на консерваторите би ударил силно върху печалбите им.
„По същество технологичните компании принасят жертви на своите нови богове: 25 милиона долара тук, 10 милиона долара там. Целувай пръстена и си тръгвай. В крайна сметка и Тръмп, подобно на тях, е някой, който просто продължава да плува напред. След като е запечатал тяхната лоялност, и той ще продължи, сякаш нищо не е било“, пише Гевин Хейнс.